Forum ¦wiat Strona G³ówna ¦wiat
¦wiat - po prostu
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U¿ytkownicyU¿ytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ciZaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ci   ZalogujZaloguj 

Templariusze

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum ¦wiat Strona G³ówna -> Templariusze
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
LeChuck
Administrator



Do³±czy³: 12 Maj 2008
Posty: 62
Przeczyta³: 0 tematów

Ostrze¿eñ: 0/5

PostWys³any: Nie 13:12, 08 Cze 2008    Temat postu: Templariusze

Dyskusja na temat zakonu Templariuszy

Post zosta³ pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
LeChuck
Administrator



Do³±czy³: 12 Maj 2008
Posty: 62
Przeczyta³: 0 tematów

Ostrze¿eñ: 0/5

PostWys³any: Nie 13:13, 08 Cze 2008    Temat postu:

Zakon Ubogich Rycerzy Chrystusa i ¦wi±tyni Salomona (³ac. Fratres Militiae Templi, Pauperes Commilitones Christi Templique Salomonis)

Pocz±tki
Zakon Ubogich Rycerzy ¦wi±tyni, czyli templariuszy powsta³ w 1118 roku (lub, jak s±dzi czê¶æ historyków, w 1119 lub dopiero w 1120 roku), kiedy Hugo de Payens, rycerz z Szampanii i jego towarzysze: Godfryd de Saint-Omer, Godfryd d'Eygorande, Nicolas de Neuvic, Jean d'Ussel, Jean de Meymac i Pierre d'Orlean z³o¿yli przed Gormondem de Picquigny, patriarch± Jerozolimy ¶luby ubóstwa, czysto¶ci, pos³uszeñstwa i walki za wiarê wed³ug regu³y cysterskiej (¶w. Bernarda z Clairvaux). Rycerze-zakonnicy zobowi±zali siê broniæ pielgrzymów i chroniæ szlaki pielgrzymkowe. Od króla Jerozolimy, Baldwina II, otrzymali stoj±cy na wzgórzu ¶wi±tynnym, przebudowany na ko¶ció³, meczet Al-Aksa i wznosz±cy siê w pobli¿u pa³ac, który sta³ siê ich kwater±. Po 10 latach istnienia w 1128 na synodzie w Troyes któremu przewodzili kardyna³ legat Mateusz d'Albano i Bernard z Clairvaux, templariusze faktycznie konstytuowali siê jako zakon: otrzymali Regu³ê Zakonn± [ich sentencj± sta³o siê zdanie Memento Finis (³ac. "pamiêtaj o koñcu")]. Regu³a ³aciñska sk³ada³a siê z siedemdziesiêciu dwóch artyku³ów, które omawia³y obowi±zki religijne i wojskowe braci, porz±dek dnia zakonnego, doczesnych w³asno¶ci braci, hierarchii zakonu i pos³uszeñstwa. W 1147 roku w czasie pontyfikatu Eugeniusza III, który uczestniczy³ w kapitule generalnej w Pary¿u, papie¿ nada³ templariuszom god³o czerwonego, o¶miok±tnego krzy¿a, symbolu mêczeñstwa, które noszono na bia³ym habicie. W tym samym czasie regu³ê ³aciñsk± przet³umaczono na jêzyk francuski, wprowadzaj±c zmiany regu³, jak np. rezygnacja z zasady nowicjatu.

Nazwa zakonu pochodzi od ³aciñskiego s³owa templum – ¶wi±tynia, od ich siedziby w pobli¿u dawnej ¶wi±tyni Salomona w Jerozolimie. Pieczêæ zakonu przedstawia³a dwóch rycerzy dosiadaj±cych jednego wierzchowca, i symbolizowa³a pokorê i ubóstwo.

Struktura zakonu

Pieczêæ zakonu templariuszyNa czele Zakonu sta³ wielki mistrz, którego, wiêkszo¶ci± g³osów, wybiera³o kolegium z³o¿one z trzynastu elektorów: o¶miu rycerzy, czterech serwientów i jednego kapelana. Wielkim mistrzem móg³ zostaæ wy³±cznie brat po ¶lubach zakonnych.

W sprawach wa¿nych mistrz podejmowa³ decyzje radz±c siê kapitu³y, w której sk³ad wchodzili: seneszal, marsza³ek, szatny, komandor Królestwa Jerozolimskiego, Komandor Grodu Jeruzalem, komandor Akki, komandor Trypolisu i komandor Antiochii. Zastêpc± wielkiego mistrza by³ seneszal, odpowiedzialny za zaopatrzenie i gospodarkê zakonu. Nad jego namiotem w obozie powiewa³a baussant - srebrzysto-bia³a chor±giew zakonu. Na czele hierarchii wojskowej sta³ marsza³ek, który dowodzi³ hufcami w czasie wojny i by³ odpowiedzialny za dyscyplinê zakonników. Podczas bitwy marsza³ek osobi¶cie dzier¿y³ sztandar, najwa¿niejszy znak dla walcz±cych rycerzy.

Komandor Królestwa Jerozolimskiego by³ skarbnikiem zakonu. Komandor Grodu Jeruzalem odpowiada³ za bezpieczeñstwo szlaków pielgrzymkowych prowadz±cych nad Jordan. Komandor Jeruzalem i jego dziesiêciu rycerzy mia³o przywilej strzec relikwii ¦wiêtego Krzy¿a, który stracono w czasie bitwy pod Hattin. Komandorzy, przy pomocy w³asnych marsza³ków i szatnych - sukienników, zarz±dzali swoimi prowincjami zakonnymi. Podlegali im kasztelani i komandorzy poszczególnych domów zakonnych.

W Europie templariusze posiadali 13 prowincji: Francja, Anglia ze Szkocj± i Irlandi±, Flandria, Poitou, Akwitania, Owernia, Prowansja, Sycylia, Apulia, Portugalia, Katalonia, Aragonia i Wêgry. Na czele ka¿dej sta³ mistrz. Najwa¿niejszymi prowincjami, które posiada³y status równy prowincjom wschodnim, by³y prowincje hiszpañskie, w których równie¿ walczono z niewiernymi. Pozosta³e europejskie prowincje, baliwaty i komandorie pe³ni³y funkcje gospodarcze i finansowe. Ka¿dy klasztor mia³ swoj± kapitu³ê zwyk³±, zbieraj±c± siê raz w tygodniu, i kapitu³ê generaln±, która s³u¿y³a jako instancja odwo³awcza.

Cz³onkowie Zakonu dzielili siê na cztery grupy: braci-rycerzy (fratres milities), braci s³u¿ebnych - serwientów (fratres servientes armigerii), kapelanów (fratres capellani), oraz s³u¿by i rzemie¶lników (servients famuli et officii). W zakonie mogli równie¿ s³u¿yæ rycerze na okre¶lony czas, po którym wracali do ¿ycia ¶wieckiego, oraz fratres conjugati - bracia ¿onaci. Rycerze odbywaj±cy czasow± s³u¿bê w zakonie i bracia ¿onaci nie mogli nosiæ bia³ych habitów, lecz, podobnie jak serwienci, br±zowe lub czarne. Wicemarsza³ek, chor±¿y, brat kucharz klasztoru, kowal klasztoru, komandor portu w Akce rekrutowali siê spo¶ród braci s³u¿ebnych.


Historia
W dniu 19 marca 1128 roku templariusze otrzymali pierwsze nadanie z r±k Teresy, królowej Portugalii, która odda³a im zamek w Soure nad Mondego strzeg±cy po³udniowej granicy królestwa przed Maurami. Tak¿e w tym roku Hugo de Payens za³o¿y³ prowincjê angielsk± ze Star± ¦wi±tyni± w Holborn jako o¶rodkiem, a Gotfryd z Saint-Omer, syn kasztelana z Saint-Omer uzyska³ darowizny na rzecz zakonu od Wilhelma Clitona, hr. Flandrii. W kolejnych latach templariusze pozyskali kolejnych hojnych sponsorów i wspó³braci. 14 lipca 1130 r. ¶lub zakonny z³o¿y³ Rajmund Berengar III, hrabia Barcelony i Prowansji, ofiarowuj±c templariuszom zamek Granena na granicy marchii saraceñskiej, za¶ Alfons, król Portugalii obdarzy³ templariuszy nadaniem puszczy Cera pozostaj±cej w rêkach Saracenów; po wyzwoleniu regionu rycerze za³o¿yli Coimbrê, Ega i Rodin, które podlega³y papie¿owi bez po¶rednictwa biskupów, a w 1131 podczas oblê¿enia Burgos Alfons I, król Aragonii pozostawi³ w testamencie templariuszom 1/3 swego królestwa. Jednak po jego ¶mierci w 1134 roku poddani uniewa¿nili testament dziel±cy królestwo pomiêdzy zakony rycerskie i przekazali królestwo don Ramirowi, bratu Alfonsa, biskupowi Burgos; w walkach o sukcesjê, które wybuch³y po uniewa¿nieniu testamentu templariusze nie wziêli udzia³u. Kolejne nadania uzyskali w 1132 uzyskuj±c zamek Barbara od Armengola, hr. Urgel, a w 1134 twierdzê saraceñsk± Calatrava zdobyt± przez Alfonsa, kr. Kastylii i Aragonii od arcybiskupa Toledo, za¶ w kwietniu tego roku hrabia Barcelony Rajmund Berengar IV przyrzek³ templariuszom pomoc w obronie Graneny.


Flaga templariuszy24 maja 1136 umar³ Hugo de Payens, pierwszy mistrz templariuszy, jego nastêpc± zosta³ wybrany Robert de Craon z Andegawenii, który uzyska³ od papie¿y szereg bulli potwierdzaj±cych przywileje dla zakonu i stanowi±cych podstawê ich dzia³alno¶ci. 23 marca 1138 r. papie¿ Innocenty II wyda³ bullê Omne Datum Optimum bêd±c± podstaw± przywilejów templariuszy: wprowadzi³ do zakonu braci kapelanów, wy³±czy³ templariuszy spod w³adzy ko¶cielnej (poza papiesk±) i powierzy³ mistrzowi oraz kapitule pe³n± odpowiedzialno¶æ za w³adzê w Zakonie, wy³±czy³ spod op³aty dziesiêcin, upowa¿ni³ do budowy kaplic i ko¶cio³ów wy³±czonych spod jurysdykcji biskupów. Bulla Milites Templi z 1144 r. nada³a templariuszom prawo do kwestowania raz do roku w ka¿dym ko¶ciele, nawet w okolicach ob³o¿onych interdyktem; w tym¿e roku templariusze przyjêli do swego grona bêd±cego w agonii i ob³o¿onego kl±tw± Gotfryda z Mandeville, hr. Essex, co umo¿liwi³o jego pochowanie w ziemi po¶wiêconej i stanowi³o wyraz ich szczególnego przywileju. W 1145 r. kolejna bulla Militia Dei powiadomi³a biskupów o prawie templariuszy do budowy kaplic, a w 1147 papie¿ Eugeniusz III nada³ templariuszom god³o czerwonego krzy¿a na bia³ych habitach (mia³ byæ symbolem permanentnej krucjaty zakonu przeciw niewiernym) podczas obrad kapitu³y generalnej zakonu w Pary¿u. Wszystkie te przywileje uszczuplaj±ce dochody duchowieñstwa i wy³±czaj±ce templariuszy spod jurysdykcji biskupiej spowodowa³y narastanie niechêci kleru do zakonu.


Krzy¿ zakonny (jedna z wersji)Nowe bractwo wype³ni³o lukê w wewnêtrznej organizacji kolonialnego pañstwa Franków. Pocz±tkowo spe³nia³o tylko rolê policji, patroluj±c drogi i zwalczaj±c opór ludno¶ci miejscowej – muzu³mañskiej i chrze¶cijañskiej. Odci±¿a³o w ten sposób szczup³e si³y wojskowe królestwa od zajmowania siê sprawami bezpieczeñstwa wewnêtrznego w okupowanym kraju. Dlatego szybko zyska³o uznanie, popularno¶æ i cieszy³o siê poparciem króla i mo¿nych. Równie¿ duchowieñstwo przyjê³o z zadowoleniem powstanie rycerskiego bractwa.

Gdy w 1291 roku upad³o Królestwo Jerozolimskie, pozbawieni siedziby templariusze przenie¶li siê na Cypr (1291), a nastêpnie do Francji.

Król francuski Filip IV Piêkny który mia³ wielkie d³ugi u templariuszy postanowi³ uwolniæ siê od nich. 13 pa¼dziernika 1307 (13 w pi±tek) uwiêzi³ cz³onków zakonu we Francji, zarzucaj±c im herezjê, ¶wiêtokradztwo, czary, rozpustê i spiskowanie z Saracenami. Po d³ugotrwa³ym procesie, trwaj±cym do czerwca 1311 roku, sobór w Vienne zdecydowa³ o kasacie zakonu templariuszy. Jego maj±tki we Francji zosta³y skonfiskowane, wielu templariuszy ponios³o ¶mieræ na stosie, w tym wielki mistrz Jakub de Molay i 54 innych dostojników zakonnych. Nie wszêdzie jednak likwidacja zakonu przebieg³a bez problemu. Zbrojny opór stawili templariusze aragoñscy i cypryjscy. Templariusze niemieccy za¶ stawili siê w³adzom ¶wieckim w pe³nym rynsztunku bojowym, dziêki czemu uniknêli aresztowania.

Liczebno¶æ zakonu w ró¿nych okresach by³a ró¿na, jednak tu¿ przed upadkiem zakon liczy³ ok. 4500 ludzi, z czego 1000 to najwy¿ej postawieni w hierarchii bracia-rycerze, pozostali to bracia s³u¿ebni, rzemie¶lnicy i kapelani-duchowni. Z tej liczby 2000 przebywa³o we Francji, a 2500 poza ni±.

Ulegaj±c naciskom króla Francji papie¿ Klemens V zawiesi³, (ale nie skasowa³) zakon w 1312, ostatecznie jednak uniewinni³ go z zarzutów o herezjê. Po zawieszeniu zakonu templariuszy dobra jego zosta³y przez papie¿a przekazane joannitom, jednak nie wszystkie uda³o im siê przej±æ, czê¶æ przejêli bowiem lokalni w³adcy. Templariuszom w Portugalii pozwolono natomiast na utworzenie nowego zakonu - Zakonu Rycerzy Chrystusa - który przej±³ posiad³o¶ci templariuszy. Stworzenie tego zakonu by³o mo¿liwe dziêki wyj±tkowym stosunkom templariuszy w tym kraju z jego w³adcami, gdy¿ ju¿ wcze¶niej zakonnicy sk³adali tam przysiêgê na wierno¶æ królowi, co ich uzale¿nia³o od w³adzy królewskiej, ale dziêki temu cieszyli siê licznymi przywilejami i protekcj± panuj±cych. Podobnej zale¿no¶ci nie by³o w innych krajach, gdzie zakon funkcjonowa³. W Aragonii maj±tek zakonu zosta³ przekazany nowo utworzonemu Zakonowi Rycerzy z Montesy.

Po zawieszeniu zakonu templariuszy, kontynuatorzy ich tradycji mieli ponoæ w czasach nowo¿ytnych utworzyæ masoneriê. Nie ma na to jednak przekonuj±cych dowodów, choæ czê¶æ ló¿ masoñskich przyjê³a nazwê Rycerzy ¦wi±tyni, a wiêc "templariuszy". Ponadto, niektóre lo¿e masoñskie pos³uguj± siê flagami templariuszy, a podczas niektórych spotkañ masoni przebieraj± siê za templariuszy.


Wojsko
Pocz±tkowo templariusze byli tylko stra¿nikami szlaków pielgrzymkowych, by nastêpnie wraz ze swoim liczebnym wzrostem staæ siê jedn± z wa¿niejszych stron militarnych w Outremer. Ten fakt by³ min. przyczyn± opracowania nowej Regu³y w jêzyku francuskim, która szczegó³owo omawia³a równie¿ militarne aspekty ¿ycia zakonnego. Z broni± w rêku musieli s³u¿yæ wszyscy bracia i serwienci. Ka¿dy rycerz-zakonnik móg³ posiadaæ trzy wierzchowce, a czwartego dosiada³ jego giermek. Zbroja rycerza sk³ada³a siê z he³mu, kolczugi oraz ¿elaznych nogawic. Templariusz uzbrojony by³ w miecz, tarczê, kopiê, m³ot turecki i pugina³. Serwianci najczê¶ciej walczyli pieszo, chocia¿ mogli posiadaæ jednego konia, i byli uzbrojeni trochê gorzej. Podstawow± jednostk± taktyczn± by³ hufiec, sk³adaj±cy siê z rycerzy i ich giermków. U boku templariuszy s³u¿yli turkopole - lekka jazda syryjska. Oddzia³ami templariuszy w czasie marszu, postoju i w boju dowodzi³ marsza³ek. Regu³a zakonna wymaga³a bezwzglêdnego podporz±dkowania siê rozkazom marsza³ka, a ka¿de naruszenie regu³y by³o karane, najsurowiej tchórzostwo i przej¶cie na stronê wroga. Nikt nie móg³ opu¶ciæ pola walki, je¿eli widoczny by³ czarno-bia³y sztandar trzymany przez marsza³ka, którego chroni³o dziesiêciu rycerzy.

Militarny charakter dzia³alno¶ci templariuszy kaza³ im wznosiæ na Wschodzie obronne fortece, równie¿ na terenie miast, które powierzono im w obronê. Templariusze stanowili garnizon twierdz, zamków i warowni: Gazy, Tortosy, Safad, Safity - Chastel-Blanc, Sydonu, Arsour, Atlit, Natron, Bagras, Askalon, Toron, Beaufort, Ajn Musa, Chastellet, Chastel Rouge, Ahamant, Destroit, La Fève, Maldoim, Merla, Casal des Plaines, La Colée, Darbasak, La Roche de Roussel.


Post zosta³ pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum ¦wiat Strona G³ówna -> Templariusze Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach

fora.pl - za³ó¿ w³asne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin